Du er her: Forum
Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Oppskarping av bilder til Galleriet
(1 besøkende) (1) gjest
Digital billedbehandling
  • Side:
  • 1

EMNE: Oppskarping av bilder til Galleriet

Oppskarping av bilder til Galleriet 2 år siden #322

Har sett flere kommentarer om at bilder som ligger i galleriet trenger oppskarping. En annen kommentar er denne: "Aner en liten uskarphet her, men har erfart at dette kan skje etter utlegg her i galleriet".
Dette kan jeg lite om, så det hadde vært interessant å få belyst dette, evt. om vi kunne hadde hatt en halvtimes innføring om temaet på et møte. Det er jo flere metoder for å skarpe opp et bilde, men hva er best?

Er det riktig at selv om bildet er skarpt i utgangspunktet, kan det virke litt uskarpt etter at man har lagt det ut på galleriet? Når du skalerer ned fra f.eks. 5-6 MB til 0,5 MB som vi skal bruke i galleriet, vil ikke det gå ut over skarpheten? Eller skal ikke det være synlig ved vanlig visning på skjerm?

Nå er det jo flere måter å skalere ned et bilde på. Har det noe å si for sluttresultatet hvilken metode man bruker?

Dette ble visst litt for mange spørsmål på en gang, men håper flere kunne ha interesse av å få dette belyst.

Sv:Oppskarping av bilder til Galleriet 2 år siden #324

Det er sikkert flere veier til målet. Den jeg benytter selv, som ser ut til å fungere bra er å skarpe opp etter at jeg har skalert bildet til ønsket størrelse.
Helt enkel bildebehandling som jeg bruker på f.eks landskapsbilde er: Behandler raw filen i rawfilkonverteren til photoshop (ps) hvor jeg sjekker hvitbalanse, at bildet ikke er helt "gjenngrodd" i mørke partier og at høylys ikke er utbrent. Sjekker at bildet har en fargemetning jeg liker. Føler jeg for videre bildebehandling er det stort sett kurveverktøy hvor jeg ofte ender opp med en svak "s" kurve.
Så skalerer jeg bildet. Skal jeg bruke det på web bruker jeg 1024 punkter på lengste side.
Gjør om til 8 bit. Så skarper jeg. Altså helt til slutt. Lagrer bildet som en kopi i jpg med komprimering 10-12
Verdiene blir som regel helt anderledes når jeg når jeg skarper et skalert bilde enn et som ikke er skalert.
Typisk er at bildet som ikke er skalert ender med 150-160 på mengde (amount). Samme bilde som er skalert ender kanskje mengde på 90-100.
Min erfaring er at bildene tar seg mye bedre ut når de vises med prosjektor eller på skjerm med denne fremgangsmåten, enn et bilde som er behandlet for best mulig utskrift og så vises på prosjektor.
Bilder som skal vises på skjerm eller prosjektor oppskarper jeg likt.

Ble litt mye kanskje. Det hadde vært morsomt om noen kunne satt ned noen ord på hvordan dere gjør det.

Sv:Oppskarping av bilder til Galleriet 2 år siden #327

Takk Steinar for utfyllende forklaring. Skal prøve å følge din "oppskrift" neste gang. Ser bl.a. en feil jeg har gjort å skarpe opp før skalering

Sv:Oppskarping av bilder til Galleriet 1 år, 8 måneder siden #547

Du har allerede gitt en utfyllende og fin forklaring Steinar, men du har også gitt en veldig instruktiv og fin lenke undet et annat tema på Forumet (Forhold blender/lukker/ISO) : www.fotoabc.rotne.no/

På denne siden er det en meny "Lenker". Under denne menyen ligger det flere fine lenker, bl.a. to lenker som omhandler oppskarping på en grundig og lærerik måte. Anbefalt lesning.

Her fikk jeg bl.a. svar på en ting jeg har lurt på (utdrag fra en av sidene):
Men når dette er sagt er også oppskarping i flere trinn noe som kan gi svært gode resultater, f.eks. slik at det gjøres en viss meget forsiktig oppskarping under RAW-konverteringen (såpass lite at den er på grensen av det som syns), og så foretas den endelige oppskarping på en bildefil i TIFF bestemt for utskrift i f.eks. 20x30 cm. Så hender det at man ønsker å lage en mindre fil ut fra den større, for visning på internett eller for projeksjon, hvor 1024 x 683 piksler gjerne er det som passer. Det er da mulig å se at mange filer (men ikke nødvendigvis alle) vinner på en liten dose oppskarping til tross for at den større filen var ferdig oppskarpet for sitt format. For egen del pleier jeg da å forsøke med A:500, R:0,2 og T:0, og det passer ofte bra. Det kan da være fornuftig å legge opp en duplicate layer og så gjøre oppskarpingen på den. Blir det litt for mye kan effekten minkes ved å redusere opacity.

Sv:Oppskarping av bilder til Galleriet 1 år, 8 måneder siden #548

Ta en titt på denne linken. Her bruker en oppskarping med "High Pass"
www.foto.no/cgi-bin/tips/tipsView.cgi?articleId=41258

Hvist du har lyst til virkelig å sette deg inn i problematikken ( og løsningen ) rundt "oppskarping" , ta en titt på Moderskeppet's DVD instruksjonsvideo, se link :
moderskeppet.se/dvd/perfekt-skarpa-i-photoshop.php

Den er til salgs for SEK 199,00 på Moderskeppet.
Siste endring: 1 år, 8 måneder siden Av Thorstein Kleivdal.

Sv:Oppskarping av bilder til Galleriet 1 år, 8 måneder siden #550

Flott Thorstein.
Alltid spennende med alternative metoder for å løse oppgavene og for å sammenligne hva som er mest effektivt.
  • Side:
  • 1
Det tok 0.24 sekunder å laste siden