Du er her: Forum
Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Lightroom
(1 besøkende) (1) gjest
Digital billedbehandling
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Lightroom

Lightroom 1 år, 11 måneder siden #151

Er det mange i klubben som bruker lightroom? Selv har jeg nylig fått innstallert programmet og ønsker å ta det mer aktivt i bruk. Om det er flere i klubben som benytter lightroom hadde det vært fint med noen tips og ideer til å komme igang. Tror dette kan være av interesse for flere av klubbens medlemmer. Ser frem til nytt kurs senere i semesteret i klubbens regi og tar gjerne i mot alle bidrag vedrørende bruk/hjelpesider til programmet med takk.

Sv:Lightroom 1 år, 11 måneder siden #154

Hei Helge.
Har brukt Lightroom siden det kom i første "Beta". Men det er fortsatt mye å lære. Ligger mye bra på "youtube.com"
Søk på lightroom så får du opp et par tusen treff. Mange gode veiledninger...

Roger
MVH
Roger

Sv:Lightroom 1 år, 11 måneder siden #155

Takk for tips Roger Jeg har brukt litt tid på programmet i dag og fant også denne brukerveiledningen på Adobe:

www.adobe.com/designcenter/lightroom/pdf...ettingstarted_lo.pdf

Ser at det er veldig mye en kan gjøre og ikke minst mye å sette seg inn i. Er nå i første omgang litt på leting etter en form for arbeidsflyt fra jeg importerer bilde, valg av opprettelse av mappestruktur, tagging og videre hvor jeg begynner å gjøre endringer i mitt bilde osv. Famler nok en del men ser et stort potensiale i programmet for å lage bedre bilder. Skal prøve ditt tips og se hva jeg finner. Ellers har det også dukket opp en Lightroom gruppe på Facebook som kommer med en del tips så det er nok muligheter til å få hjelp men så var det dette med finne akkurat det man leter etter da. Hører gjerne fra fler som bruker programmet eller har interesse av å ta det i bruk.

Sv:Lightroom 1 år, 11 måneder siden #156

Hei

Prøvde først å lære meg lightroom på egenhånd, det var tungt.

Etter å ha anskaffet denne: www.tanum.no/product.aspx?isbn=9163609460

var det mye lettere. Denne er på svensk, men finnes også på engelsk hvis noen synes det er enklere.

Scott Kelby har skrevet tilsvarende bøker for photohop som også finnes på svensk.

Ellers anbefaller jeg de fleste av Scott Kellby´s bøker også når det gjelder fotografering. Han skriver på en måte som er lett å forstå, og gir deg lyst til å lese og lære mer

Sv:Lightroom 1 år, 11 måneder siden #157

Her finner du endel tips:
www.photoshopsupport.com/lightroom/tutor...room_Training_Videos

Tillegg:
Noen flere sider med LR-tips:
www.photoshopuser.com/lightroom2
tv.adobe.com/product/lightroom/
lightroomkillertips.com/
Kansje Richard legger de inn under Linker?
Siste endring: 1 år, 11 måneder siden Av Asgeir Rølling.

Sv:Lightroom 1 år, 10 måneder siden #161

Har brukt det ett års tid,fra versjon 2 kom.Men kunne absolutt tenkt å lære mer bruk og bilde behandling i Lightroom ja.For meg nå,så er det mest brukt for å katalogisere mine bilder,på extern hardisk.Ja har faktisk ingen bilder på pc'n,kun programmer.
Mvh
Jan Erik Engan
Siste endring: 1 år, 10 måneder siden Av Jan Erik Engan.

Sv:Lightroom 1 år, 10 måneder siden #162

Takker for mange fine tips om Lightroom. Har nå kommet litt igang ikke minst pga det som er skrevet her på siden og linker til div informasjon. Ser at dette programmet kan fungere godt for enklere og raskere bildebehandling. Vet at det også er store muligheter for å katalogisere og tagge bildene for lettere å kunne finne disse tilbake når man har behov. Har noen i klubben erfaring og ideer rundt dette hadde det vært fint med flere innspill. Ser ellers frem til at klubben skal holde kurs i programmet.

Sv:Lightroom 1 år, 10 måneder siden #164

Helge Johansen skrev:
Takker for mange fine tips om Lightroom. Har nå kommet litt igang ikke minst pga det som er skrevet her på siden og linker til div informasjon. Ser at dette programmet kan fungere godt for enklere og raskere bildebehandling. Vet at det også er store muligheter for å katalogisere og tagge bildene for lettere å kunne finne disse tilbake når man har behov. Har noen i klubben erfaring og ideer rundt dette hadde det vært fint med flere innspill. Ser ellers frem til at klubben skal holde kurs i programmet.

Vi hadde jo besøk av Kai Jensen ifjor,om jeg ikke blander navn her.Villmarksfotografen.Han tok en rask gjennomgang av Lightroom etter en fantastisk bildefremvisning.Så da blir jo spørsmålet...går det ann å få han inn igjen å kurse oss? Han bruker jo kun Lightroom i sin bildebehandling.

villmarksbilder.com
Mvh
Jan Erik Engan
Siste endring: 1 år, 10 måneder siden Av Jan Erik Engan.

Sv:Lightroom 1 år, 10 måneder siden #166

Jeg bruker ikke Lightroom selv, men kom tilfeldigvis over linkene nedenfor som kanskje kan ha interesse.
Siden jeg ikke bruker programmet selv, har jeg ikke brukt så mye tid for å sjekke linkene, men ble veldig fasinert av bildene til Dave Hill. Du får se om de kan brukes. I den andre linken kan det også være noe av interesse under fanen som heter "Photography tips and tutorials"

www.davehillphoto.com/

digital-photography-school.com/the-dave-...ontent=Google+Reader
Siste endring: 1 år, 10 måneder siden Av Per Fjordvang.

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #262

Jeg bruker Lightroom og har hatt god nytte av opplæringsprogrammer på Lynda.com, et
California basert selskap.
Opplegget er basert på en serie video-snutter på ca 3-6 min hver, hvor du får se instruktørens
skjermbilde, hvor han fører musa, klikker osv. Du kan ta den progresjon som passer deg og
repetere etter behov. Det koster 25 USD pr måned å abonnere, og da får du tilgang på hele
instruksjons-biblioteket med Lightroom, Photoshop, og et utall andre programmer.
Håper det kan være til hjelp for å komme igang.
Torstein

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #264

Jeg har også lært meg det meste jeg kan om Lightroom fra lynda.com.
Bra side med masse videor.
Frode

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #265

Kanskje vi har en "Guru" i klubben som kan/vil holde et kurs/demo på Lightroom.
MVH
Roger

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #266

Takk for mange gode innspill. Jeg har kommet litt igang og har brukt lynda.com. Foreløpig bare de innledende vidosnuttene som er lagt ut gratis og ellers litt fra forskjellige sider på nettet. Ser nok at jeg vil abbonere på lynda.com etter hvert. Fikk tak i en bok på norsk på biblioteket om photoshop CS4 (engelsk versjon) "Classrom in a book" og har i denne låneperioden måttet konsentrere meg om denne. Dette er en bok jeg nok kommer til å kjøpe meg (pris ca 450,-) da den inneholder veldig mye bra for meg som relativ nybegynner også med photoshop. Boken viser til sider med eksempler på nett som kan lastes ned og hvor man jobber med område for område og dette gir en veldig bra innføring. Denne kan senere brukes som oppslagsbok da du skal gå inn i mer dyptgående stoff. Det skal også finnes en tilsvarende bok for lightroom. Skal også ta denne i bruk da jeg synes dette opplegget fungerte svært bra. Håper ellers at det blir et kurs i klubben for det er alltid fint å kunne ha litt støtte og et miljø hvor vi kan utveksle erfaringer. Er det fler som har tatt lightroom i bruk er det fint med utveksling av ideer og kunnskap også her på forumet.

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #267

Om du er på facebook finnes det også en egen gruppe der som gir en del konkrete demonstrasjoner for hvordan de bruker programmet til alt fra organisering, redigering, til tagging og presentasjoner av sine bilder. Masse gode tips, men som sagt har jeg ikke kommet veldig langt selv. Det gjelder vel å bygge sten for sten her også selv om en helst vil at alt er i boks med en gang.

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #268

1 x Adobe Photoshop CS4 Classroom in a Book, norsk utgave har jeg kjøpt og kan anbefales, og koster 549 på books@idg.no
Har også en del video treningsprogrammer på cd-r både kelby og lydia m.m. vis noen er intressert.

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #269

Kanskje vi kunne gå sammen i en liten gruppe, lettere å lære av hverandre
MVH
Roger

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #270

sikkert ikke dumt ,men man er jo avhenging av at alle har programmet og helst en laptopp får å kunne jobbe samtidig som man det vises på skjerm, kanskje klubben kan ha en lørdag med det basic redigering av bilder.

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #271

Roger Andreassen skrev:
Kanskje vi kunne gå sammen i en liten gruppe, lettere å lære av hverandre

Høres gøy ut. Jeg blir gjerne med i en sånn gruppe. Lightroom er morsomt
--- --- ---
Vennlig hilsen
Geir R. Limås

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #272

Helge Stien skrev:
sikkert ikke dumt ,men man er jo avhenging av at alle har programmet ......

Det er jo liten vits med opplæring/trening hvis du ikke har programmet
MVH
Roger

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #273

Synes også dette høres bra ut om å treffes
Mvh
Jan Erik Engan

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #274

Kan vi ikke samles i noen minutter på neste klubbkveld og avtale hva vi gjør rent praktisk da vi ser hvor mange som har interesse for en lightroom gruppe? Kan du ta deg av dette Roger mht å få til en samling på klubbkvelden?

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #275

Thorstein og jeg blir opptatt med nybegynnergruppa. Kanskje noen andre drar i gang
MVH
Roger

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #276

Roger Andreassen skrev:
Helge Stien skrev:
sikkert ikke dumt ,men man er jo avhenging av at alle har programmet ......

Det er jo liten vits med opplæring/trening hvis du ikke har programmet
Nei, programmet bør man jo ha skal man få øvet seg Men det løser man ved å laste ned en gratis prøveversjon fra Adobe, tror den varer i 30dager, så kan man evt kjøpe hvis det falt i smak.

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #282

Har skrevet dette i Nybegynnergruppen, men synes den hører hjemme her også:

På link

www.bokus.com/b/9780321573797.html?pt=se...mp;search_term=adobe

finner du Adobe Photoshop CS4 Clasroom in abook, med CD

Svenske kr. 293,00 som er noesk ca. 240,00.

En annen bok som er meget anbefalt er Adobe Phoroshop CS4 for Photographers, av Martin Evening.

Når det gjelder Lightroom, er det en bra bok som heter : Lightroom 2 book for digital photographers, skrevet av Scott Kelby.

Jeg tar de to med meg på førstkommende fotomøte.

Sv:Lightroom 1 år, 9 måneder siden #346

Siden det var flere (Helge) som var nysgjerrig på hva som er nytt i Lightroom 3 legger jeg ut linken til tre filmsnutter på Adobe`s sider.
tv.adobe.com/product/lightroom/
  • Side:
  • 1
  • 2
Det tok 0.55 sekunder å laste siden