Du er her: Forum
Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Hardware
(1 besøkende) (1) gjest
  • Side:
  • 1

EMNE: Hardware

Hardware 1 år, 6 måneder siden #483

Har anskaffet meg en Cannon 7D og ønsker noen råd mht ny optikk. Vurderer å kjøpe Cannon sine objektiver Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM og Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM. Er det noen i klubben som har eller kjenner disse objektivene og kan gi en vurdering er jeg takknemlig for det. Ser også etter gunstig kjøpssted og tar gjerne tips på dette også. Takker for alle innspill enten her eller på min e-post.

Sv:Hardware 1 år, 6 måneder siden #486

Tror ikke du kommer til å trå så mye feil med disse. 24mm kanskje litt snau vidvinkel. Ellers er det verdt å merke seg at Canon har en 300/f4 som er regnet som meget god. Også med 1,4 TC. Se diskusjoner og bruktmarked på foto.no Mange tips å finne der.

Sv:Hardware 1 år, 6 måneder siden #487

Hei.

Gratulerer med nytt kamera. (har det selv...veldig fornøyd)

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM vil jeg anbefale, IS + 2,8 er en fantastisk kombinasjon. Billigst her hjemme er Japan Photo,
100 - 400 ser jeg ofte på bruktmarkedet. Litt spesielt med at det er skyvezoom....noen liker det, andre ikke.
Tror nok jeg er enig med Steinar om en 300mm.
100 - 400 er ikke spesielt lyssterk ved 400mm.
Mange diskusjoner om 100 - 400 på foto.no
MVH
Roger

Sv:Hardware 1 år, 6 måneder siden #488

Takk for svar. Mitt valg av objektiv er også et spørsmål om anvennlighet og da ikke minst å slippe å skifte objektiv. Kan godt tenke meg å gjøre et utsnitt relativt kjapt. Ser at de to nevnte objektivene som jeg vurderer gir meg denne mulighet men at begrensninger da ligger i lysstyrke. Har fra tidligere objektiver som dekker vidvinkel Sigma 10-20, standard Cannon kitoptikk 17-85,18-200 og Tamron tele 70-300 u/stabilisator samt Sigma macro 105 men ikke alt er med like god lysstyrke. De objektivene jeg nå vil kjøpe ønsker jeg skal fylle et behov for høyere kvalitet og best mulig anvennlighet. Sikkert ikke den enkleste kombinasjon da vekt også skal tas hensyn til. Flere innspill mottas med interesse!

Sv:Hardware 1 år, 6 måneder siden #489

Vær oppmerksom på at skyvezoom trekker støv inn i objektivet. Ganske irriterende. Sigma 100-300/f4 er et objektiv som er fantastisk skarpt. Minst like skarpt som tilsvarende "orginaloptikk" uansett merke.
Min erfaring er at når jeg er i telemodus, er det lengst mulig som gjelder. Fastoptikk med best mulig lysstyrke.

Sv:Hardware 1 år, 6 måneder siden #490

Om man velger fast optikk med god lystyrke, hva da med mellomringer, hvordan vil dette fungere mht lystap, forlengelse, trekke motivet til deg osv?

Sv:Hardware 1 år, 6 måneder siden #491

I utgangspunket kan du gange brennvidden med 1,6 (på EOS 7D) dvs 50mm er da på ditt kamera 80mm.
Setter på på en x 1,4 konverter mister du et blendersteg + at 50mm blir da 112mm.
300mm er da med en x 1,4 konverter lik 672mm på et fullformat kamer (fks EOS 5D MKll)
Du mister med andre ord en blender + at det vil gå utover skarpheten... noe...

Hvis du sjekker denne siden ser du forskjellen på de forskjellige zoomene virker
MVH
Roger
Siste endring: 1 år, 6 måneder siden Av Roger Andreassen.

Sv:Hardware 1 år, 5 måneder siden #510

Takk for alle innspill mht til hardware. Jeg har foreløpig endt opp med 24-105 fra Cannon og er fortsatt i tenkeboksen for andre objektiver. Har sett på 100-400 mm men finner den stor og tung og som Steinar nevnte kan det være et problem med skyvezoom og støv inn i objektivet. Vil vel kanskje gå for noe fast tele eller Sigma 70-300 som også kommer godt ut. Så var det jo bare det da, det er ikke sikkert mine bilder blir bedre bare av å få seg nytt utstyr, Har stor appetitt på å lære mer og da synes jeg klubben er et fint miljø og ser frem til mange fine opplevelser med alle i klubben. Takk så langt.
  • Side:
  • 1
Det tok 0.29 sekunder å laste siden