Du er her: Forum
Velkommen, Gjest
Brukernavn Passord: Husk meg

Fuglefotografering
(1 besøkende) (1) gjest
Naturgruppen
  • Side:
  • 1

EMNE: Fuglefotografering

Fuglefotografering 1 år, 10 måneder siden #195

Fuglefotografering

Når man skal fotografere fugler er ofte utfordringen å komme nærme nok. Store teleobjektiver kan jo være en løsning. Fotografering av lite sky fugler, som man finne ved f.eks ved Østensjøvannet i Oslo eller på fugløya Runde er også et alternativ.
De fleste vil nok finne ut at store teler er en fordel også her.

Fotografering på foringsplass fra kamuflasje er et billig alternativ. Da kan man planlegge bakgrunn og hvor fuglen skal sitte. Nå tidlig på våren er det fint å planlegge foringsplassen.
Hvor skal foringsplassen ligge? Svaret er at den må være lett tilgjengelig. Foringen må være jevn og ofte. Og en ting til, ikke lag foringsplass for småfugl i et område hvor det er katter. Hvis den ikke er på egen eiendom, spør grunneier.

Solsikkefrø og nøtter er fint å fore med. Foringsautomat kan spare deg for noen turer og sikrer jevn tilgang.
Lag en kulisse som fuglen skal sitte i. Gamle stubber og krokete greiner er fine kulisser. Eller kanskje vil du ha fuglen plassert på sykkelstyret. Her er det bare mangel på fantasi som stopper deg.
Hvis du vil ha en lite forstyrrende bakgrunn må du ha stor avstand mellom motiv og bakgrunn. Fotoavstand til motivet kan være 2-5m.

Tenk over hvordan lyset kommer på motivet. Ikke bare fint med motlys.
De fleste vil nok like å bruke teleobjektiver, men du kan klare deg fint med 200mm. Hvorfor ikke prøve med vidvinkel tett på og fjernutløser? Hvis du ikke har optikk med stor blenderåpning, still opp iso’en.
Eksponeringstider ned mot 1/500 sek. for å fryse bevegelser. Blits? Hvorfor ikke?

Enkel kamuflasje er telt beregnet til formålet. Hvorfor ikke spleise på et telt med en fotokompis? Teltet må være stort nok til stol og stativ. Ikke glem termos!

Lykke til!

SJ
Vedlegg:
Siste endring: 1 år, 10 måneder siden Av Roger Andreassen.

Sv:Fuglefotografering 1 år, 10 måneder siden #196

Bra innspill fra Steinar.
Som Steinar skriver: Husk stativ. Når det gjelder foring kan man jo gå sammen et par stykker.
MVH
Roger
Siste endring: 1 år, 10 måneder siden Av Roger Andreassen.

Sv:Fuglefotografering 1 år, 10 måneder siden #239

Så utrolig bra, Steinar. Masse gode tips! Takk for det... Jeg kunne godt tenke meg å være med på en foringsplass. Noen andre?
--- --- ---
Vennlig hilsen
Geir R. Limås

Sv:Fuglefotografering 1 år, 9 måneder siden #303

Sv:Fuglefotografering 1 år, 9 måneder siden #304

Jeg var en rask tur innom Østensjøvannet i dag. Et yrende liv og et helv.... vær. Sludd og vind. Et kort øyeblikk med bedre vær og jeg fikk bilde av parrende toppdykker, med kompaktkamera! Ikke bare det, i min iver etter å komme nærmenok, falt jeg i vannet. Kaldt vann, men bildene ble berget!

Sv:Fuglefotografering 1 år, 9 måneder siden #305

Jeg ilte til Galleriet og fant ingen bilder av badene Steinar eller parrende Toppdykkere.....
MVH
Roger

Sv:Fuglefotografering 1 år, 9 måneder siden #306

Ikke jeg heller!!!

Sv:Fuglefotografering 1 år, 9 måneder siden #307

Steinar Jenskaug skrev:
Jeg var en rask tur innom Østensjøvannet i dag. Et yrende liv og et helv.... vær. Sludd og vind. Et kort øyeblikk med bedre vær og jeg fikk bilde av parrende toppdykker, med kompaktkamera! Ikke bare det, i min iver etter å komme nærmenok, falt jeg i vannet. Kaldt vann, men bildene ble berget!
Uff da
Har sett folk dette i vannet i forsøk på å få tørrflua bare litt lenger ut, men har til gode å se noen trå vannet i iver over fugler som "har seg". Du berget vel kameraet?

Sv:Fuglefotografering 1 år, 9 måneder siden #308

Kameraet er berget. Prøver å legge ved bildet. Kanskje funker det, kanskje ikke...

Sv:Fuglefotografering 1 år, 9 måneder siden #309

Det funka ikke.........

Sv:Fuglefotografering 1 år, 9 måneder siden #312

Følg denne så går det:
Bildet kan være maksimalt (bredde x høyde - størrelse): 800x800 - 150 KB
Vi gleder oss
MVH
Roger
  • Side:
  • 1
Det tok 0.35 sekunder å laste siden